top of page

Prøveabonnenter skal ikke have adgang til alt

Som abonnementsmedie er du nødt til at lade folk prøve dit indhold. Men ikke nødvendigvis alt dit indhold.


Artiklen er skrevet af:

Lars K Jensen

Lars er uddannet journalist og har arbejdet med digital udvikling og produktledelse i mediebranchen i mere end 12 år. Han rådgiver medier og organisationer i det digitale og i brugerinvolvering og -forståelse. Skriv til ham på lars@willmore.dk.


Følg Lars på Twitter eller fang ham på LinkedIn.


Det er altid en overvejelse, om en given historie skal bag betalingsmuren eller kunne læses gratis. Beslutningen tages som regel med udgangspunkt i, om artiklen kan skaffe abonnenter eller trafik, som er brugere, der potentielt kan “varmes op” til at blive abonnenter.


Men paywall-beslutningen er ikke altid binær. Abonnementsmedier kommer som regel ikke udenom, at de er nødt til at tilbyde gratis prøveadgange til det indhold, der ellers er forbeholdt betalende abonnenter.


Det er svært at sælge en vare ubeset, og som medie er du nødt til at vise, hvilke muskler, du kan spille med, og vise, hvorfor adgangen er penge værd.


Risikoen ved prøveadgange

Men det indebærer også en vis risiko, for nogle af dine brugere vil ofte gå efter adgang til én særlig artikel. Hvis du tillader prøveadgange af for eksempel to ugers varighed, tager det ingen tid for dine potentielle abonnenter at hive al værdi ud af den historie.


Jo, jeg er med på, at et godt abonnementsprodukt er så relevant, at brugerne ikke kan nøjes med at støvsuge én artikel for værdi. Men virkeligheden er nu engang, at det tager lang tid at konvertere brugere til abonnenter, hvis det foregår over flere prøveabonnementer – hvilket kan være svært at håndholde.


Så spørg dig selv: Udgiver du/I noget indhold, der er så godt, relevant og unikt, at ikke engang prøveabonnenter skal have adgang til det?


Sådan gør vi

Vi er i øjeblikket i gang med at udvikle et nyt format for indhold til nichemediet Turisme.nu, som vi mener, lever op til de kriterier.


Derfor eksperimenterer vi lige nu med at holde det lukket for prøveabonnenter, så kun dem, der betaler, har adgang. Når en prøveabonnent møder en sådan artikel, ser det således ud:

Hvis du er logget med din prøveadgang, får du naturligvis ikke logind-formularen vist.

Turisme.nu kører på vores platform, så det er let for os at implementere dette nye “indholdslag”, som vi kalder det.


Kort fortalt, er det en ny regel, vi sætter op, hvor redaktøren nemt kan vælge, om en artikel skal være gratis, til abonnenter og prøveabonnenter – eller kun til de betalende abonnenter.


Det er også frit op til redaktøren at vælge, hvor i artiklen, betalingsmuren skal vises.


Når vi kommer lidt videre med testen, og begynder at udgive noget af det indhold, vi er ved at udvikle nu, deler jeg nogle af resultaterne.


Så derfor: Hop med på vores nyhedsbrev, hvis du ikke allerede er der:

bottom of page