top of page

Kan et ekstra nyhedsbrev give flere prøveabonnenter?



ANALYSE. Det er ingen hemmelighed, at nyhedsbreve er vigtige for medier. Det er der, man markedsfører sit indhold og skaber en vigtig relation med sine brugere.


For mange medier er nyhedsbrevet en vigtig (for mange den vigtigste) kilde til trafik til websitet – de kan simpelthen se en stigning i trafikken de dage, hvor de udsender nyhedsbrev.


Et vigtigt aspekt for abonnementsmedier er desuden, at nyhedsbrevene er rigtig gode til at konvertere gratisbrugere til betalende abonnenter. Derfor er det vigtigt, man får modtagere på sit nyhedsbrev – og at man udgiver de bedst mulige nyhedsbreve. Det siger sig selv.


Men én ting er indholdet i nyhedsbrevet – noget andet er tidspunkt og frekvens. Hvor mange nyhedsbreve udsender man hver dag, og hvornår på ugen?


Udgivelse og analyse følges ad


Som vi tidligere har skrevet om, skal ens data og analyser helst følge den samme kadence og frekvens, man udkommer med. Mange medier tænker i ugedage, så det skal analyserne selvfølgelig afspejle.


Derfor er det interessant at kigge på, hvordan ens site performer de forskellige ugedage. Vi arbejder meget sammen med professionelle nichemedier. Her er det som regel arbejdspladsen, der betaler for abonnementet – og det betyder, at prøveabonnementer er meget vigtige: Det er her en virksomhed/kunde får mulighed for at prøve mediet af, inden abonnementet starter, og fakturaen ankommer.


Sammen med et af de nichemedier, vi arbejder sammen med, valgte vi derfor at analysere lidt på, hvilke ugedage der gør sig bedst, hvad angår at skaffe prøveabonnenter.


I den tidligere artikel, du fik et link til til herover, kan du se denne graf for, hvordan udviklingen i oprettelsen af prøveabonnenter på de forskellig ugedage har været fra uge 37 sidste år til uge 10 i år:

Mediet udsender ét ugentligt nyhedsbrev. Det udkommer om fredagen – som pudsigt nok også er den dag, hvor flest brugere opretter sig som prøveabonnenter.

Det er intet tilfælde.


Fra 1 til 2 om ugen


Sammen med den samme redaktør besluttede vi os for at prøve noget af: Kunne vi introducere endnu et nyhedsbrev i løbet af ugen? Det kunne, antog vi, sikre mediet en bedre og mere aktuel og synlig tilstedeværelse hos modtagerne og kunderne.


Gjort rigtigt kunne det muligvis også skaffe flere besøg på websitet og flere prøveabonnenter, selvom det er den samme pulje af modtagere, der bliver sendt til.


Nu er der gået nogle uger, og det er blevet tid til at opdatere grafen ovenfor med nye data. Og som det ses, er der sket noget med tirsdagen:

Indtil videre har vi som nævnt ikke gjort så meget anderledes i nyhedsbrevet om tirsdagen. Det kan være, vi kommer til det, men det er også vigtigt at isolere så mange elementer i ligningen som muligt, nå man laver noget om.


Så er det nemlig lettere at måle effekten af, hvad der egentlig gør en forskel.


Hvis man introducerer for mange nye tiltag på én gang (fx et nyt nyhedsbrev, et nyt indholdsformat i mailen, en separat branding af nyhedsbrevet (ved fx at skrue på afsendernavnet)), kan det blive svært at hitte rundt i, hvad der egentlig fungerede.


Det åbenlyse skal også måles


Derudover bekræfter tallene også, at et medies nyhedsbreve er en meget vigtig faktor i at gøre gratislæsere til betalende abonnenter.


Det ved vi jo allesammen godt – men det er altid rart at få det bekræftet. Ligesom det er rart at få bekræftet, at et nyhedsbrev om tirsdagen kan gøre en forskel uden at slagte det nuværende fredagsnyhedsbrev.


“Det er jo egentlig åbenlyst,” sagde redaktøren.


Og ja, det er det.


Men det åbenlyse skal også nogle gange valideres med data og analyse.

Henvisningsfoto: Shutterstock

bottom of page