BEMÆRK: Denne side er i beta og stadig under udarbejdelse. Så derfor tillykke, hvis det alligevel er lykkedes dig at finde den 🙂
Nyhedsbreve er vigtigere for medier og organisationer end nogensinde før. Det er nærmest umuligt at tale om audience engagement uden også at tale om nyhedsbreve.
Men hvordan ser de gode nyhedsbreve ud, hvad gør de rigtigt, og hvad er der af interessante værktøjer og systemer at vælge imellem? Det forsøger vi at samle op på på denne liste.
Listen er stadig under opdatering, så du har masser af gode grunde til at vende tilbage. Du kan selvfølgelig også følge vores nyhedsbrev, så fortæller vi dig, når listen er opdateret:
Hold dig opdateret
Vi inviterer løbende eksperter og afholder forskellige arrangementer. Derudover skriver vi om digital og kommerciel udvikling i mediebranchen.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev – så er du opdateret.
Indhold:
Værktøjer/systemer
(Listen er sorteret alfabetisk.)
Benchmark
MailChimp
Revue
Substack
Kuraterede nyhedsbreve:
(Listen er sorteret alfabetisk.)
The Browser
Folkene bag The Browser læser ifølge dem selv hundredevis af artikler hver eneste dag og anbefaler de bedste af dem. Udover artikler anbefaler de også podcasts og video.
De skriver om sig selv:
“Our aim is to surprise and delight you with pieces you wouldn’t have seen otherwise. In a world consumed by bots, noise and breaking-news, the Browser gives you carefully-curated writings (and listenings) of lasting value.”
Nyhedsbrevet bliver udgivet på Substack-platformen og koster 5 dollars om måneden eller 48 dollars for et år. Substack er en af bannerførende indenfor netop betalte nyhedsbreve.
Anbefalet af Søren Ipland.
Benedict Evans
Her har vi et eksempel på, hvor godt det kan være, når dygtige folk udgiver deres egne nyhedsbreve. Benedict Evans er uafhængig analytiker, og han har en fortid som partner hos investeringsfirmaet Andreessen Horowitz.
Han skriver primært om teknologi og digitale medier. Nyhedsbrevet udkommer en gang om ugen, og hvis du ikke kan vente, er der essays og forskellige ting at læse på hans hjemmeside.
Anbefalet af Søren Langkjer Ravn.
Morgenpost
Morgenpost er en af de mest populære kuraterede nyhedsbreve herhjemme. Det bliver udgivet af Kristoffer Dahy Ernst og Føljeton og udkommer hver fredag.
Anbefalet af Morten Svan, Mikkel Lysgaard, Mads Elsøe, Tim Spangsberg, Søren Højlund Carlsen,
Processor
Dette er en af de nyhedsbreve, der bliver udgivet af det amerikanske tech-medie The Verge. Processor udkommer dagligt og handler om forbrugerteknologi. Jeg er selv flittig læser af nyhedsbrevet i forbindelse med mit arbejde med at kuratere til Digital Ugerevy, og jeg kan kun anbefale det.
Det er virkelig skarpt skåret efter et stærkt koncept, så hvis du interesserer dig for emnet, er du nødt til at læse med 🙂
Anbefalet af Mikkel Winther.
Stratechery
Dette nyhedsbrev af analytikeren Ben Thompson bliver flittigt fremhævet, både som dygtigt nyhedsbrev men også i forbindelse med tendensen om betalte nyhedsbreve. Thompson lever nemlig af de penge, han tjener på Stratechery, der koster 12 dollars om måneden eller 120 dollars for et år.
Thompson har tidligere arbejdet hos Apple, Microsoft og Automattic (firmaet bag WordPress) og han beskriver nyhedsbrevet som “analysis of the strategy and business side of technology and media, and the impact of technology on society”.
Turingfesten
Her er tale om et nyhedsbrev, der hver anden uge beskæftiger sig med spændingsfeltet mellem teknologi og politik. Hvis du er i tvivl om, hvad det indebærer, kan du se en af de tidligere nyhedsbreve.
Turingfesten bliver udgivet af Kenneth Larsen, der er Engineering Manager hos Clark i Tyskland.
Anbefalet af Patrick Arendal Fahlström.
Commentaires