Automatisering er i de seneste par år gået fra at være en trussel til at være journalisternes hjælpere. “Det er vigtigt at gøre det tilgængeligt,” siger NTBs udviklingsdirektør. Dansk ekspert bakker ham op i, at branchen er blevet mere parat til robotterne.
Af Lars K Jensen (lars@willmore.dk)
I 2017 var Geir Terje Ruud medforfatter til bogen ‘Autostory’. Den beskriver, hvordan journalistikken kan få gavn af automatisering af især indhold — det, der populært kaldes “robotjournalistik”.
For Ruud har det aldrig handlet om at erstatte journalister, men i stedet om at gøre dem stærkere. “Automatisering vil ikke true journalistikken, fordi journalister kan noget, maskinerne ikke kan. For eksempel kan ingen maskine fange op på politikernes reaktion,” siger han.
Det eksempel er velvalgt, for NTB har blandt andet udvikling en robot, der producerede stakkevis af artikler under den norske valgaften i netop 2017.
Stadig modstand
I dag er automatisering et hot topic i mediebranchen, som mange er interesserede i og ser muligheder for – også udenfor de klassiske medier. Men da ‘Autostory’ udkom, blev robotterne i højere grad set som trusler mod dem, der producerer indholdet. Hvordan har Geir Terje Ruud, som er blandt de forreste i udviklingen på verdensplan, oplevet den forandring?
“Jeg tror, det er en naturlig del af udviklingen. Der er mange flere, der ser, det har en værdi. Men der er stadig en vis modstand i branchen og brug for større kendskab. Men der er flere, der er ved at forstå værdien af det,” siger han.
“Vi taler grundlæggende omløsning, der er mere end 10 år gamle. Så det har haft tid til at modnes, og frygten for det ukendte aftaler jo med tiden.”
Ruud mener også, det har spillet ind, at flere har indset, at robotterne umuligt kan fyre en journalist på kort tid.
Andreas Marckmann Andreassen forsker i robotjournalistik som fellow ved SDU, mens han er på orlov fra sin faste tjans som digital redaktør på fagbladet Journalisten.
Han ser også, at der er sket en udvikling i synet på maskinerne.
“Der er en større parathed hos flere virksomheder. Der er flere, der anerkender, at der er opgaver, der kan automatiseres,” siger han og tilføjer, at han umiddelbart vurderer, at det både er ledelse og medarbejdere, der er mere parate nu, end de var for bare to-tre år siden.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Miljøer må mødes
Geir Terje Ruud oplever også, at der er en stor interesse fra journalistiske og redaktionelle medarbejdere.
“Vi ser nu også, at en del journalister, der forstår teknologi, er begyndt at interessere sig for det. Og det er når teknologimiljøet og det redaktionelle miljø mødes, at vi ser positive resultater,” siger han.
Hos NTB arbejder de med at få det møde og samarbejde til at fungere ved at ansætte folk med redaktionelle kompetencer i udviklingsmiljøet. Det giver også en større udviklingskraft, siger Ruud. Som det næste kigger han på at koble folk med teknologikompetencer tæt sammen med redaktionen.
Her skal man være opmærksom på at samarbejde bredt, siger han:
“Det er en fare for, at man kun arbejder med de mest ændringsvillige og teknologiinteresserede personer. Det kan betyde, at man nærmest ekskluderer nogle andre fra at deltage,” siger han og fortsætter:
“Det er vigtigt at gøre det tilgængeligt. Det er sjovest at arbejde med first movers på kort sigt, men på længere sigt er det vigtigt at arbejde med dem, der er second og third movers, som kan give mere kapatictet på længere sigt.”
Ruud har fulgt udviklingen i mange år, og selvom det kan virke imponerende, hvad man kan med robotterne nu, er han faktisk ikke selv særlig imponeret.
“Vi er kun begyndt at skrabe i overfladen af, vhad vi kan med automatisering. Det, vi laver i 2020, er ikke vildt imponerende i forhold til, hvad vi så for ti år siden med de første eksempler indenfor sportsresultater og amerikansk baseball.”
“Men nu er vi ved at have nogle kompetencer, som kan tage nogle store skridt. Hvad det betyder, ved vi ikke endnu”, slutter han.
Mød eksperterne
Du kan møde både Geir Terje Ruud og Andreas Marckmann til Willmores Automation Day 30. marts. Det er din mulighed for at høre dem fortælle mere samt at tale med dem og andre, så du både styrker dit netværk og din/jeres medie, virksomhed eller organisation.
Hold dig opdateret
Vi inviterer løbende eksperter og afholder forskellige arrangementer. Derudover skriver vi om digital og kommerciel udvikling i mediebranchen.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev – så er du opdateret
Comentarios