Det kræver god ledelse og evnen til at sætte folk sammen på tværs af fagskel og siloer, hvis man vil lykkes med automatisering.
Af Lars K Jensen (lars@willmore.dk) Head of Digital & Product
Meget af snakken omkring automatisering i mediebranchen, blandt andet “robotjournalistik”, går på teknologien; hvad er muligt, og hvad kan man bruge? Men en stor del af succesen med automatisering ligger i god, gammeldags ledelse.
Det gælder nemlig om at skabe samarbejde og teams på tværs af andre teams, afdelinger og faggrænser. Det fortæller Nick Diakopoulos, der forsker i automatisering i mediebranchen og er forfatter til bogen ‘Automating the News’.
The Washington Post bygger bro
Han er ansat ved Northwestern University udenfor Chicago, men er involveret i et samarbejde med The Washington Post, og det gav ham en anledning til at se, hvordan de organiserer arbejdet.
Godt nok er organisationen stadig delt i eksempelvis redaktion og udviklingsafdeling, men de skaber også det, Diakopoulos kalder “bridge spaces”, hvor man sætter folk sammen på tværs af redaktion, udvikling, design, data etc.
“Du er nødt til at have folk med forskellige baggrunde til at arbejde sammen for at kunne lykkes,” siger han, da jeg taler med ham.
“Vi taler om projekthold, der ikke nødvendigvis arbejder efter de klassiske redaktionelle strukturer. De arbejder meget på tværs af funktioner,” siger han.
Diakopoulos kalder dem også “flash teams”, og han forklarer, at det gælder om at få struktur på og tage folk ud af deres sædvanlige arbejde:
“Som leder skal du trække folk ind fra forskellige dele af organisationen, tegne en stiplet linje omkring dem og forklare, at de nu skal arbejde sammen i de næste måske tre til seks måneder og får en pause fra deres normale opgaver for at arbejde tæt sammen i dette team.”
En generel udfordring
Nick Diakopoulos’ pointer ligger i logisk forlængelse af mediernes helt store udfordring, når det handler om at overleve som abonnementsforretninger.
Det drejer sig nemlig også om tværfunktionelle teams på tværs af den enkelte organisation, som Columbia Journalism Review skrev for et års tid siden:
“Den smarte markedsføring, der er omdrejningspunktet i en strategi for læserindtægter, afhænger af at få læserne til at bruge redaktionelle produkter som nyhedsbreve og podcasts, der bygger engagement udenfor de sociale feeds. Arbejdet med at skabe de produkter og håndtere markedsføringen af dem samt det at få læserne ‘igennem tragten’, fra blot at interagere med nyhedsmediet til at åbne deres punge, kræver tæt samarbejde mellem produktdesignere, folk, der arbejder med publikumsudvikling, sociale medier-producere samt redaktører og journalister på redaktionen.”
Diakopoulos mener, der er en risiko for, at ledelsesaspektet omkring automatisering i mediebranchen bliver overset.
“Jeg tror, det handler om at have den rigtige ledelsestilgang for at lykkedes. Blandt andet at man sætter brugeren først og er human-centered og vil forstå de problemer, man vil løse for sine brugere,” siger han.
Han forklarer også, at det kan være en god idé at identificere en use case, hvor automatisering kan give værdi for derefter eksempelvis at bygge en prototype.
Behovet for samarbejde på tværs af en medieorganisation er samtidig en af de helt store grunde til, at vi hos Willmore nu laver en række arrangementer, hvor Automation Day er det første.
(Artiklen fortsætter herunder)
“Mediebranchen skal løse sine udfordringer og sikre sin relevans i samarbejder på tværs af de enkelte organisationer; med redaktionelle, kommercielle, og digitale kompetencer i spil”
Erfaringer fra nabolandet
Et af de steder, hvor de udvikler automatisering i samarbejde mellem udviklingsfolkene og redaktionen er norske NTB.
For nylig talte jeg med NTBs udviklingsdirektør, Geir Terje Ruud. For ham er det også vigtigt, at der bliver arbejdet sammen på tværs af afdelinger og miljøer.
“Vi ser nu også, at en del journalister, der forstår teknologi, er begyndt at interessere sig for det. Og det er når teknologimiljøet og det redaktionelle miljø mødes, vi ser positive resultater”, sagde han.
Der skal dog mere til end at sætte folk sammen. Det nødvendige samarbejde på tværs betyder nemlig, at journalister skal sætte sig ind i en anden måde at arbejde på – og det skal man som leder være opmærksom på.
Ny måde at arbejde på
IC Robotic er et af de firmaer, der bygger robotter til blandt andet mediebranchen. Det sker via skabeloner, hvor robotten kombinerer data med tekst skrevet af mennesker ud fra en række scenarier og parametre, der bliver sat i skabelonen.
Det er vigtigt, at det er journalisterne, der står for ordlyden i skabelonerne, siger Marc Aas Nilsson, der er CEO og stifter af IC Robotic, der for nylig sprang ud af Lasso X for at blive et særskilt firma med fokus på bl.a. automatisering af indhold.
“Hvis det automatiserede indhold skal give værdi for læserne, er det vigtigt, at det er skrevet i et sprog, der passer til mediets tone of voice og for nogles vedkommende kant,” siger han.
Der er dog forskel på at skrive artikler og på at bygge skabeloner, som en algoritme omsætter til artikler, mediets brugere skal læse. Nilsson viste mig nogle eksempler på skabeloner, der består af en række scenarier og det, man indenfor programmering kalder “if statements”, som betyder, at man siger til maskinen, at hvis dette parameter har denne værdi, skal du gøre dette, ellers skal du gøre dette.
“Det er en ny måde at arbejde på for journalister, og det kræver, at man går meget metodisk til værks,” fortæller Marc Aas Nilsson.
Lær at tænke i data
I ‘Automating the News’ beskæftiger Diakopoulos sig også med behovet for, at journalister lærer nye måder at arbejde på.
“Nyhedsmedarbejdere vil, uden tvivl, få brug for nye færdigheder og oplæring for at kunne arbejder med i et hybridmedie [hvor mennesker og robotter arbejder sammen],” skriver han.
Diakopoulos skriver også, at et er vigtigt, at journalister – og andre, der skal arbejder med algoritmer – lærer at tænke i data:
“Forståelsen af og evnen til at forbinde, hvordan data reflekterer og repræsenterer verden, blander sig med algoritmer og interagerer med den menneskelige psykologi, når de bliver præenteret som medier, er alle essentielle komponenter.”
Robotkursus i pilottest
De nye krav til journalisterne er man opmærksom på hos Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX, der netop nu pilottester et kursus for journalister i robotjournalistik i samarbejde med netop IC Robotic og Søren Pedersen, der er big data-udvikler hos Ekstra Bladet.
“Vi vil gerne udvikle vores efteruddannelser sammen med dem, der har brug for det. Derfor har vi inviteret ti journalister og udviklere fra forskellige danske medier til at deltage i et beta-kursus i robotjournalistik,” forklarer Jens Haaning, der er udviklingskonsulent hos DMJX.
“Hvem skal efteruddannes, hvilke kompetencer mangler de, og hvilke muligheder og dilemmaer fører teknologien med sig? Når vi er blevet skarpe på det, udbyder vi det færdige kursus i efteråret.”
Hold dig opdateret
Vi inviterer løbende eksperter og afholder forskellige arrangementer. Derudover skriver vi om digital og kommerciel udvikling i mediebranchen.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev – så er du opdateret.
Comments