Sammen med mediets redaktør og Seismonaut har vi fået knapt 200.000 kroner til at lave en forundersøgelse med henblik på at konvertere redaktørens hjertebarn til et abonnementsmedie.
Turisme.nu dækker især den danske turistbranche. Her er vi på en af de kendte attraktioner, Nyhavn i København (Foto: Minty / Rawpixel)
I mandags modtog vi et svar vi havde ventet med spænding. Svaret kom fra Medienævnet og indeholdt svaret på, om vi ville få støtte til at udvikle fagmediet turisme.nu, der skal dække og forbinde turist- og oplevelsesindustrien.
Og yes! Vi modtager knapt 200.000 kr. til en forundersøgelse, der skal finde mediets rette ståsted såvel i branchen og mediebilledet, som kommercielt. Nu må man jo ikke give high-fives, så vi nøjes med at støde albuer i begejstring, og glæder os til den spændende opgave.
Turisme.nu blev oprindelig startet af journalist Lars Bo Axelholm helt tilbage i 2014, fordi han gerne ville skrive for oplevelsesindustrien ved siden af sit arbejde som freelance-journalist.
Siden dengang er mediet vokset i både anseelse og på indhold, besøg og kvalitet – men det blev ikke en forretning. Derfor kom Lars Bo til os for at få rådgivning og hjælp til at tage det spring. Samtidig viste også Seismonaut, der er eksperter i netop turisme- og kulturområdet, også interesse for samarbejde om turisme.nu.
Opdagede hul i markedet
“Oprindelige kastede jeg mig ud i at skabe et nyt nichemedie, fordi jeg mente, at der var et hul i det danske mediemarked. Den danske turisme- og oplevelsesøkonomi har en enorm betydning for samfundsøkonomien, men der er ingen medier, der for alvor fokuserer på erhvervet og samler viden, inspiration og debat,” siger Lars Bo Axelholm
“Egentlig var det min idé, at økonomien i mediet skulle komme fra annoncer, men det tog mig tre hårde år at nå frem til den erkendelse, at det ikke en økonomisk farbar vej for et nichemedie i Danmark. Webtrafikken er simpelthen ikke stor nok.”
Stærkt og modigt partnerskab
Timingen for et medie om dansk turisme og oplevelsesøkonomi, kan synes vanskelig i disse pandemi tider, hvor dansk turismeindustri og kulturliv er i knæ, men det er netop her vi mener uvildig journalistik til branchen, og branchen rundt om branchen, kan være med til at løfte hele industrien.
Resultatet er blevet et partnerskab mellem redaktøren, Seismonaut og os i Willmore. Konstellationen tillader mindst mulig administration og mest mulig energi i at lave godt indhold.
En unik model, der samtidig tjener som et seriøst bud på, hvordan samarbejder om medier kan se ud i fremtiden. Med vandtætte skotter mellem de redaktionelle og kommercielle interesser, selvfølgelig.
Støttemidlerne blåstempler dermed ikke blot det hårde arbejde, der er lagt i mediet af Lars Bo indtil videre samt visionen og udarbejdelsen af ansøgningen – men også en model, hvor man som redaktør med den gode idé ikke behøver stå med det hele selv.
Alle gør det, de er bedst til
I Willmore står vi for især den kommercielle udvikling og eksekvering, det digitale setup (det kommer vil til at fortælle mere om senere) samt selvfølgelig sparring på at få visioner og strategi omsat til godt indhold og vigtig journalistik.
“Da coronakrisen kom, var jeg derfor tæt på at dreje nøglen om, fordi jeg ikke kunne se en vej frem. Men et kaffemøde med Willmores direktør, Jesper Skeel, gav mig nyt blod på tanden. Nu kan jeg koncentrere mig om det, som jeg er bedst til – at finde de gode historier – mens Willmore med deres ekspertise tager sig af forretningsdelen, IT og salg,” siger Lars Bo Axelholm.
For det første blev jeg begejstret over at se det site Lars Bo kom med, da jeg både kunne se et potentiale i området, og et stort arbejde der allerede var lagt i det. Dernæst er det jo altid motiverende, når man kan gøre kompleksitet til muligheder for den enkelte og for forretningen,” siger Jesper Skeel.
For ham var det vigtigt, at redaktøren ikke blev flaskehals for væksten ved at skulle stå for det hele selv.
“I Willmore kan vi derfor løfte nogle af opgaverne rundt om at drive mediet, og redaktøren kan holde øjnene på bolden, og lave noget godt indhold. Ligesom vi kan bruge vore erfaringer til at få mediet ud i markedet.”
Nu skal vi alle i gang med den forundersøgelse, vi har planlagt sammen med Lars Bo Axelholm og Seismonaut.
Her skal vi teste antagelser, eksperimentere med indhold og lære meget mere om branchen, de dygtige mennesker – og hvordan vi med turisme.nu kan skabe mest mulig værdi for dem.
Kan vi hjælpe med noget?
Har du også et medie eller nyhedsbrev, du håber at gøre til en abonnementsforretning?
Skriv til Jesper Skeel på jesper@willmore.dk og fortæl om din idé. Vi elsker at arbejde med dygtige, passionerede mennesker.
Med vores mangeårige erfaring fra mediebranchen forstår og respekterer vi journalistik og publicisme og deres rolle i samfundet. Men vi ved også, at det er svært at lykkes, hvis redaktøren eller redaktionen løfter alene – vi fokuserer på det, en redaktør ikke skal fokusere på.
Comentários